-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32126 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

خواب انسان تا چه حدي صادق است و چگونه مي توانيم بفهميم خواب هاي ما شيطاني است يا رؤياي صادق؟

رسول اكرم(ص) خواب ها را به سه نوع تقسيم كرده است: بشارت از جانب خدا و ترساندن از شيطان و حديث نفس (آن چه در روز با خود گفته و يا روي داده).[19]

براي خواب هاي صادقه نمي توان حد خاصي را مشخص كرد. اين خواب ها جنبةالهامي دارد كه گاهي به وسيلة آن ها حقايق، آشكار مي گردد.

رسول اكرم(ص) دربارة اين خواب مي فرمايد: رؤياي صادقه، بخشي از پنجاه جزء نبوت است.[20]

با توجه به روايات معصومان(ع) مي توان نشانه هايي از خواب هاي شيطاني و رؤياهاي صادقه را شناخت، مثلاً در روايتي امام صادق(ع) درست ترين خواب را خواب قيلوله (كه قبل از ظهر ديده شود) ذكر كرده است.[21] در روايتي ديگر رسول اكرم(ص) راست ترين خواب ها را خواب سحرگان مي داند.[22] از بعضي روايات استفاده مي شود خواب هايي كه موجب نگراني و پريشاني مي شود از شيطان است.[23] امام حسن عسكري(ع) خواب هاي پريشان را براي كساني مي داند كه پرخواب باشند.[24]

راه تشخيص اين دو نوع خواب با مشخصاتي كه ذكر شد و با گذشت زمان آسان مي شود. خواب هايي كه پروندة آن ها در آينده گشوده مي گردد و به تمام معنا واقع نما است، رؤياهاي صادقه محسوب مي شود.

[19] حياه الامام الحسين، ج 2، ص 297.

[20] حماسه حسيني، ج1، ص 272.

[21] لهوف، ص 86؛ احتجاج طبرسي، ج2، ص 31؛ ارشاد مفيد، ص 136؛ بحارالأنوار، ج 45، ص 109.

[22] همان.

[23] تاريخ طبري، ج 4، ص 289.

[24] بحارالأنوار، ج45، ص 156.

پرسش:ما در روستا براي شستن ظرف ها و لباس لب جوي آب مي رويم و آستين خود را بالا مي زنيم تا شستشوي ظرف و لباس را انجام دهيم و آنجا محلّ رفت و آمد مردم است و مردها دست هاي ما را مي بينند. گناهش بر گردن ما است يا آن هايي كه نگاه مي كنند؟

پاسخ:خانم ها نبايد جايي از بدن خود را غير از گردي صورت و دست ها تا مچ به مرد نامحرم نشان بدهند. يا پيش آنان باز بگذارند.[25]

براي شستن ظرف ها و لباس هايتان منطقه اي را انتخاب كنيد كه در ديد نامحرم نباشيد، يا جايگاهي مخصوص براي شستشو حتي با كشيدن پرده يا ديوار ايجاد كنيد.

[25] احتجاج طبرسي، ج 2، ص 31.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.